EDUGO Internaat Algemeen Opvoedingsproject

Opvoedingsproject

Emotionele en fysieke veiligheid, het bijdragen aan de persoonlijke en sociale ontplooiing en het overdragen van waarden en normen zijn sleutelbegrippen in ons pedagogisch project

We streven ernaar om een goed evenwicht te creëren in de verschillende aspecten van het leven van onze internen op internaat: een optimaal evenwicht tussen het internaat en het gezin, de groep en het individu, de school en het internaat, gezag en begeleiding.

Onze werking is op deze pijlers gebaseerd.

1. Optimaal evenwicht tussen internaat en gezin

Een internaat is geen gezin. De omvang van het internaat vraagt om een meer gestructureerde aanpak. Door het aanbieden van een duidelijke structuur met een vaste en doordachte dagindeling zijn we complementair.
We vervangen geenszins het gezin maar nemen een aantal aanvullende taken op, waarvoor er thuis niet de tijd of de mogelijkheid is.
Toch kunnen we maar een goed functionerend internaat zijn als we kunnen rekenen op het mandaat van de ouders. Het moet voor de intern duidelijk zijn dat het internaat en de ouders één positie innemen.
We willen aan de internen leefpatronen en dagelijkse levensomstandigheden aanbieden die zo dicht mogelijk aansluiten bij de gewone levensomstandigheden van een gezin. Daardoor krijgt het internaat een sterk familiaal karakter.
Het internaat moet een verblijf zijn waar het gezellig, huiselijk, veilig en net is. Een plaats waar men zich thuis voelt en waar men na de schooldag graag naar terugkeert.

2. Optimaal evenwicht tussen de groep en het individu

Onze internaten hebben voornamelijk een groepsgerichte werking. Individuele verlangens moeten soms wijken voor groepsbelangen en groepsrechten. Anderzijds zal in andere omstandigheden de groep moeten kunnen dulden dat een individuele persoon verlangens en rechten heeft.

De verbondenheid tussen de internen wordt gestimuleerd door gemeenschappelijke afspraken, studiemomenten, ontspannende activiteiten en verdiepende momenten. Het samenleven binnen een groep kan voor veel jongeren bepaalde moeilijkheden helpen relativeren of in een bredere context plaatsen.

We staan open voor de individuele zorgvragen van de internen maar bij problemen of zorgvragen die een professionele begeleiding of therapie nodig hebben verwijst het internaat de intern door naar een bevoegde instantie.

3. Optimaal evenwicht tussen de school en het internaat

Alle jongeren die in het internaat leven zijn hier in een schoolgemeenschap. De hoofdreden van hun aanwezigheid is hun opleiding. Dit betekent dat studie en cognitieve ontwikkeling een belangrijke plaats moeten hebben in de dagvulling van de intern.

We realiseren in ons internaat een studiebevorderend klimaat waarbij de internaatsmedewerker een coach is die het studieproces ondersteunt om de internen geleidelijk aan zelfstandig te leren studeren.

De internaatsmedewerker moedigt de internen aan en drukt waardering uit voor hun doorzettingsvermogen.

Anderzijds moeten internen na de lessen kunnen thuis komen, d.w.z. naar een geborgen plek komen waar zij meer zijn dan scholier en waar ze meer dan op school zichzelf kunnen zijn in hun doen en laten.
Er worden ontspanningsvormen aangeboden die de creativiteit en eigen inbreng van de internen stimuleren.

We moedigen sport aan door zoveel mogelijk faciliteiten ter beschikking te stellen en aan te bieden.

4. Optimaal evenwicht van gezag en begeleiding

De internaatsmedewerkers hebben een begeleidende opdracht en werken aan een warm-menselijk internaat: ze kennen de internen, luisteren actief, tonen interesse en ondersteunen het leerproces van de individuele intern op studievlak. Bij conflicten leren zij leren de intern waarde(n)volle omgangsvormen en attitudes aan. De internaatsmedewerkers zijn hartelijk en tonen zorg voor iedereen.
Ze zijn zich bewust van zijn voorbeeldfunctie. Vanuit hun professionaliteit dienen zij het evenwicht te behouden tussen afstand en nabijheid. Hun benadering gaat steeds uit van de opvoedende opdracht en nooit vanuit een ik-gerichte houding waarbij men ernaar streeft de “vriend” te zijn van internen .
In de omgang tussen internaatsmedewerkers en internen stellen we wederzijds respect centraal.

5. Ons handelen is christelijk geïnspireerd

EDUGO is een christelijke school en dito internaat. Dit christelijk engagement willen wij tonen in twee dimensies:

a. Kiezen voor een christelijk internaat betekent dat men akkoord is zich te houden aan de christelijke waarden en normen. De minimale houding die wij vragen van elke intern is er één van respect voor die overtuiging en de beleving.

b. Gelijkwaardigheid betekent voor ons dat iedereen in gelijke mate belangrijk is.
Huidskleur, afkomst, sociale en familiale situatie, karakter, uiterlijk, aanleg, gender... de combinatie van al die facetten maken van elke mens een uniek mens. Iedereen verdient het om aanvaard en gerespecteerd te worden, niemand wordt uitgesloten op basis van bovengenoemde facetten.

Het internaat is ook een mooi oefenterrein om een (maatschappelijk) engagement aan te gaan.

Contacteer Internaat

Eksaardserijweg 24
9041 Oostakker

Tel: 09 255 91 42

info.internaat@edugo.be