3e graad / Economie en organisatie / Finaliteit arbeidsmarktgericht / BSO
Onthaal, organisatie en sales (A-finaliteit / domein Economie en organisatie)
Voor wie?
Droom je ervan om winkelverkoper of administratief medewerker onthaal te worden dan is deze richting iets voor jou. Je krijgt inzicht in de werking van ondernemingen en leert verschillende verkoops- en onthaalactiviteiten. Een professionele communicatie is belangrijk, ook in vreemde talen trek je je uit de slag. Je maakt tijdens de stage kennis met de praktijk. Je bent sociaal, communicatief en contact met klanten schrikt jou niet af. Je wil graag meer weten over de werking van ondernemingen en meer specifiek over de onthaal- en verkoopactiviteiten in een onderneming. Je bent ordelijk en nauwkeurig en werkt graag met de computer.
Voorstelling lessenpakket
Onthaal, organisatie en sales is een praktische studierichting in de arbeidsmarktfinaliteit. Ze biedt inzicht in de werking van ondernemingen en is gericht op het ontwikkelen van competenties met betrekking tot onthaal- en verkoopactiviteiten. Aandacht voor communicatieve en sociale vaardigheden is essentieel in functie van een professionele communicatie met bezoekers en klanten. Het verwerven van digitale competenties kadert in de bedrijfsgerichte component vermits de goederen-, documenten-en informatiestroom in sterke mate gedigitaliseerd zijn.
Deze studierichting legt de nadruk op de ontwikkeling van de vaardigheden als winkelbediende of als administratief onthaalmedewerker. Je verbetert je sociale en communicatieve vaardigheden om klantvriendelijk te kunnen omgaan met bezoekers aan een onthaalbalie of klanten in een winkel. Je leert de basisvaardigheden voor effectieve communicatie in Nederlands, Frans en Engels. Specifieke training omvat onthaal, organisatie, sales, werkplekleren en Duits. Als onthaalmedewerker leer je ook administratieve taken uitvoeren, zoals bezoekers ontvangen, registreren en informeren, post verwerken en documenten beheren. Als verkoper leer je activiteiten uitvoeren in een winkelomgeving, zoals producten voorbereiden en presenteren, de klant ondersteunen tijdens de verkoop en offline en online communicatie met de klant verzorgen. Omdat bedrijven voornamelijk digitale goederen-, documenten- en informatiestromen hebben, is het belangrijk om vlot met de computer te kunnen werken.
Wat na deze richting?
Deze studierichting bereidt je voor op een job als kassamedewerker, winkelbediende of administratief medewerker onthaal. Na deze studierichting kan je ook een Se-n-Se opleiding commercieel assistent of klantcontactmedewerker volgen.
De lessentabel is voorlopig nog onder voorbehoud van wijzigingen!
Lessentabel
Deel deze pagina: