Basisonderwijs • Kleuter- en lagere school

Gedragsbeleid, want ook gewenst gedrag moet je oefenen!

In onze school geloven we sterk in de uniciteit van elk kind. Die eigenheid vormt een krachtig uitgangspunt voor leren en samenleven. Kinderen leren niet alleen van de leerstof, maar ook van elkaar en met elkaar. Diversiteit maakt het leerproces rijker en versterkt de sociale ontwikkeling.

Ons gedrags- en sanctiebeleid vertrekt in de eerste plaats vanuit waardering. We kiezen ervoor om positief gedrag te erkennen en aan te moedigen. Door te benadrukken wat goed loopt, versterken we het zelfvertrouwen van kinderen en bouwen we verder op hun sterktes. In een tweede fase zetten we in op het aanleren van gewenst gedrag. Dit doen we via eerlijke en opbouwende feedback, die kinderen helpt een realistisch beeld te krijgen van hun mogelijkheden. Positieve gedragingen worden benoemd en beloond, terwijl we negatief gedrag waar mogelijk trachten te negeren.

Preventieve maatregelen

- Vriendelijke start van de dag

Elke ochtend begroeten we de leerlingen aan de poort en aan de klasdeur. Dit zorgt voor rust, structuur en verbondenheid.

- Stimuleren van gewenst gedrag :

  • We creëren voorspelbaarheid in klas en op speelplaats.
  • Verwachtingen worden positief en duidelijk geformuleerd.
  • Complimenten en positieve feedback bekrachtigen goed gedrag.
  • Subtiele signalen (knipoog, gebaar) sturen gedrag bij.
  • Leerlingen krijgen ondersteuning bij het aanleren van vaardigheden.
  • Bij gemengd gedrag focussen we op het positieve.
  • We proberen ongepast gedrag niet te versterken.

- Buddy methodiek

  • Leerlingen leren (pest)gedrag signaleren en melden.
  • Versterkt de sociale controle en het groepsgevoel.
  • Vijf kernprincipes: zichtbaarheid, duidelijke lijnen, grenzen stellen, communicatie en opvolging.

-Cocon Kinderraad

  • Leerlingen denken mee over schoolbeleid.
  • Betrokkenheid verhoogt verantwoordelijkheidszin.
  • Stimuleert eigenaarschap en verbondenheid.

- Speelplaatsafspraken

  • Vier heldere regels zichtbaar op school.
  • Wekelijks besproken en geëvalueerd in de klas.
  • Thema’s: veiligheid, respect, materiaalzorg, inclusie, pesten vermijden.

- Proactieve cirkel & klasgesprekken

  • Wekelijkse gesprekken bevorderen klasverbondenheid.
  • Iedereen komt aan bod en leert luisteren en positief spreken.
  • Ingezet bij dagelijkse thema’s én bij groepsproblemen.

- Kindgesprekken

  • Leerlingen worden gehoord en leren hun wensen en doelen te verwoorden.
  • Betrokkenheid zorgt voor motivatie en eigenaarschap over gedrag en leerproces.

Herstelgerichte maatregelen

Bij ernstigere overtredingen kiezen we niet voor straf op zich, maar voor herstel met als doel leerlingen bewust te maken van hun gedrag en hen te laten nadenken over mogelijke alternatieven.

- Een belangrijk hulpmiddel hierbij is het gebruik van nadenkertjes: korte reflectiemomenten waarbij het kind de kans krijgt om zijn gedrag te benoemen, erover na te denken en stil te staan bij de gevolgen ervan voor zichzelf en anderen. Dit gebeurt aan de hand van vragen of een eenvoudig invulblad. Zo begeleiden we leerlingen richting verantwoordelijkheid, herstel en groei.Door nadenkertjes op een rustige en respectvolle manier in te zetten, creëren we kansen tot zelfinzicht én herstel, zonder te veroordelen. We geloven dat elk kind kan leren uit fouten en sterker kan terugkomen.

- We werken met een 4-ladenmodel dat overtredingen weegt en koppelt aan passende herstelgerichte maatregelen. Kinderen worden uitgenodigd om in gesprek te gaan, inzicht te verwerven in hun gedrag en mee te denken over hoe ze dit kunnen goedmaken. Zo leren ze verantwoordelijkheid opnemen voor hun daden.

Door in te zetten op preventie, positief gedrag en herstel, willen we bijdragen aan een veilige en warme schoolomgeving waar ook pesten drastisch vermindert.

Contacteer Cocon

Riemewegel 39
9940 Evergem

Tel: 09 344 63 63
GSM: 0468 35 61 44

directie@coconrieme.be